lørdag 13. november 2010

Mer matlyst og mindre kløe

Pax har hatt veldig varierende matlyst siden han var ca tre mnd gammel. Ganske så vanlig i rasen har jeg forstått. Han har for eksempel kunnet gått to dager i strekk uten å spise mer enn et par tørrfôrkuler. Til og med Vom og Hundemat (et råfôr) har han bare snust på og gått vekk. Teite valpen.

Men nå har han plutselig snudd på flisa og blitt helt matvrak! Hopper og danser av iver når jeg gjør istand maten. Klarer knapt å sitte stille til jeg sier versågod. Der jeg før måtte lokke og lure for å få i han nok mat, kaster han seg nå over maten og vil ha mer når han har spist opp. Gøy! :)



På grunn av anbefaling fra vet. har jeg prøvd å bytte til et nytt tørrformerke for å se om det hjelper på kløen hans. Men nå får det være nok prøving. Pax fôres nå 100% på V&H, og det ser ut til å funke bra. Så får veterinæren si hva hun vil. I tillegg får han fiskeolje i maten. Jeg tror uansett hunder har best av å spise råfôr, og ikke tørrfôr som i stor grad består av vegetabilske ingredienser.

Kløen hans har vært litt gjenstridig å få bukt med. Desverre måtte det en antibiotikakur til for å bli kvitt utslettet. Det er nå borte, så vidt jeg kan se, og vet. var enig ved siste kontroll. Så nå prøver vi å gjøre ingenting for å se hva som skjer. Krysser fingrene for at det ikke kommer tilbake. Han klør fortsatt litt, men ikke mye. Sjampoen hjelper godt på det. Dusjer han ikke lenger annenhver dag, tar det mer etter behov, som er ca en gang i uka ser det ut som.

Håper, håper, håper at han vokser dette av seg. Vet. sier det kan være fôrallergi eller støvallergi, men jeg er skeptisk. Han er alt for ung til å si noe sikkert om allergi ennå. Men er det fôrallergi tror jeg i hvert fall det er lurt å råfôre. Der er det færre ingredienser og ingen lagermidd.   

Pax er uansett en glad og aktiv liten sprettball, så han ser ikke ut til å plages av at det klør litt innimellom :) Og det er jo det viktigste. Han er jo også mye, mye bedre i huden enn han var. Så jeg har godt håp om at dette går over med tiden.

Gladgutten! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar