fredag 6. desember 2013

Rallytrening 5.desember

I går var det tid for trening igjen. Av ulike grunenr var det mange som ikke kunne komme denne kvelden så først var det bare jeg fra rallygruppa og ei fra LP - gruppa som var der. Etter hvert kom det to til for å trene rally, og hun på LP - gruppa ble ferdig og dro hjem. Vi hadde god plass for å si et sånn ;) Jeg har ikke noe rallyutstyr, som skilter osv, så det ble litt alternativ trening på oss som var der. Lånte noen kjegler og et agility hopphinder som sto der så det ble da ei bra økt lell .



Utnytta den gode plassen og stengte av et område med litt gjerde og en palle, og vips kunne jeg ha Pax løs uten å bekymre meg alt for mye for at han skulle løpe bort til andre hunder. Han har blitt så mye flinkere til å gå løs, men vil er ikke helt klar for alt for mye forstyrrelser fra andre hunder enda. I bånd er det ikke noe særlig problem, for han har aldri fått hilse i bånd på trening. Så nå gjelder det at han ikke får erfaring med at det går an å løpe bort når han er løs *krysse fingrene*.

Anyways. Vi har trent endel hjemme på dekk fra utgangsstilling. Det har nemlig vært helt umulig å bli liggende lenger enn et nanosekund. Nå ser det ut til at jeg endelig har funnet en metode for å fikse på det. Har jo brukt omvendtlokking med godbiter i dekk før, men da når han i utgangspuntet er foran meg. Nå overførte jeg det til utgangsstilling. Kommanderte dekk, og var rask(!) med å legge en godbit på bakken foran han før han rakk å sprette opp igjen. Det funket, han ble liggende å se på godbiten litt før han tok kontakt med meg og fikk "bra!" og kunne ta godbiten. Så er det å få drøyd tiden han må ligge før han kan ta belønningen, og så øke tiden han må ligge før jeg legger ned godbiten. Han skal jo til slutt dekke på kommando og bli liggende til jeg sier noe annet uten en pølsebit foran seg. Prøvde denne metoden i dag, og det fungerte fint når han fant ut at det var det samme som vi hadde trent på hjemme. Yey!
Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før? Noen ganger lurer jeg på hvor jeg har hjernen min. 

Pax oppdaget Frode som hadde kommet tilbake etter handletur og gjorde tjeneste som fotograf

Hopphinder har vi prøvd litt før, men da at han skal hoppe mens jeg går ved siden og så inn fot igjen etterpå, slik som det gjøres i rally. Nå benyttet jeg sjansen til å prøve innkalling over hinder. Innkalling inn i utgangsstilling kan han fra før, så nå satte jeg han fra meg, gikk på andre siden av hinderet og kallte inn som vanlig. Pax gjorde helt rett, hoppet over hinderet og inn i utgangsstilling. Flink! Jeg startet med kort avstand til hinderet for å minske fristelsen til å løpe rundt. Men tanken slo han visst ikke en gang, så jeg kunne øke avstanden gradvis.





En gang satset han for tidlig og kræsja i hinderet. Det så ikke ut til å plage han, men jeg satte ned hinderet et hakk for sikkerhets skyld. Han syntes hopping var veldig moro så vi kjørte en del repetisjoner på det. Tenkte ikke over før etterpå at underlaget, betong, ikke er det beste for masse hopping. Dum eier. Jaja, han tåler det nok, så får jeg huske å begrense oss senere. 

Trente litt vendinger i fvf. Det gikk sånn passe greit. Motivasjonen dalte litt der så forstyrrelsene ble desto mer forstyrrende. Sånn er det med pinscher. Er det ikke gøy nok så finner de noe annet å gjøre :p Jeg må fortsatt belønne ofte og bra og være veldig engasjert selv for å holde på oppmerksomheten hans. Men han kan når han vil så vi finner nok en løsning.

Min bamse! Du får den ikke!
På slutten fant jeg fram noen leker for å se om han ville leke litt. Han har ikke vært så ivrig til å leke på trening før, men nå ville han! Spesielt med bamsen jeg har festet en taustump i. Den var gøy den! Lover bra. Kanskje vi kan begynne å bruke lek som belønning etter hvert.

Ok da, drakamp!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar