mandag 11. oktober 2010

Debut på valpeshow!

3. oktober var Pax og jeg på vårt første valpeshow. Jeg har jo vært å sett på noen mens jeg ventet på at Pax skulle vokse seg stor hos Karin. Og for et par uker siden tok jeg med Pax til et valpeshow for å bli vant til alle menneskene og hundene på et sted.

Men nå var vi i ringen selv, for første gang for oss begge to! Showet var på Levanger, 1,5 times kjøring fra Trondheim. Så vi sto opp kl 6, pakket i bilen og kjørte av gårde. Vi var ute i god tid og kom fram lenge før vi skulle i ringen.

I starten synes Pax det var litt skummelt med alle hundene. Dessuten blåste det endel så trær og plastikkbånd svaiet og slo i vinden. Og sånt er jo litt skummelt for småtasser i spøkelsesalder :p Etter hvert gikk det endel bedre og jeg satte han i bilen så han kunne slappe av en stund. Da jeg så tok han ut igjen var alt mye bedre. Nå hadde han jo "vært der før" så alt var visst ikke så nytt lenger. Rare gutten, hehe. Nå logret han og koste seg med å se på folk og dyr. Sjarmerte til seg et par godbiter fra fremmede klarte han og ;p

Da det endelig var vår tur i ringen sa jeg til dommeren at dette var første gang på utstilling for oss begge to. Både dommer og ringsekretær var kjempehyggelige, pekte og forklarte hva jeg skulle gjøre og hvor jeg skulle gå. Pax hoppet litt på dommeren, er jo så glad for å hilse på folk. Men han sto da i ro lenge nok til å få sjekker tenner og annet "utstyr". Traving i ring har vi ikke trent så mye på, så Pax hoppet og spratt endel og skjønte ikke helt vitsen med det hele. Til slutt skjønte han tegninga og travet ved siden av meg en god del i hvert fall ;) Da vi så kom tilbake til dommeren og stillte opp igjen sto han kjempefint og var så flink. Dommeren sa han sto veldig bra til å være første gangen i ringen. Mulig de sier det til alle "førstegangshandlere" da, hehe. Vil jo gi oss litt selvtillit og en god erfaring. 

Pax fikk rødsløyfe og ble BIR! Kjempegøy selv om Pax riktignok var eneste pinscher der.


På vei ut fikk vi noen tips til handlingen av ringsekretæren som vi kunne øve på til gruppefinalen. Virket som hun var redd jeg skulle ta det ille opp, men det var jo bare supert og få noen pointers. Jeg vet jo jeg er helt grønn på dette, og hjelp kommer alltid godt med. 

Vi ventet flere timer på gruppefinalen. Etter en stund begynte det å regne og ble skikkelig surt vær. Jeg vurderte å droppe gruppefinalen, regnet ikke med at Pax kom til å trives i ringen i plaskregn. Men det ble til at jeg ventet. Pax roet seg fint i bilen og sov seg gjennom det meste av regnværet. Er jo ikke sikkert at vi får muligheten til å være med på gruppefinale igjen med det første, så jeg ville benytte sjangsen til å få erfaringen.

Jeg hadde rett i at Pax syntes det var en fryktelig teit idé å stå i ringen i høljeregn.  Men han imponerte meg med å stå rolig og la seg stille opp. Pølsebitene gjorde nesten opp for å bli søkkvåt ;p Det var oss, en dvergpinscher og en leonberger. DP'n fikk BIG 1, leonbergeren BIG 2 og Pax BIG 3.

Bortsett fra regnet på slutten så var det kjempegøy å være med på valpeshow :) Må finne noen fler å melde oss på. Litt trygt å få litt øvelse på valpeshow før de "ordentlige" utstillingene starter.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer sååå mye med BIG 3 på deres første utstilling - det er ikke dårlig! :D Flinke er dere! Blir spennende å følge dere videre inn i "voksenringen" etterhvert! Lykke til videre med den flotte gutten <3 Klemmer fra stolt "bestemor" og papps Trayan

    SvarSlett
  2. Stort grattis till de fina rosetterna! När jag ställde Sasha i Höganäs fick jag också lite "goda råd" från domaren - det är inte så lätt som man tror att ställa vilda små pinschrar :)

    Hälsningar från Skåne // Jenny o Sasha

    SvarSlett