torsdag 5. mai 2011

Agility og MH

Jeg hadde en innlevering som skulle leveres til veileder i går, så de siste dagene har det ikke blitt så mye tur og trening på Pax. Men i går kveld var første kveld på agilitykurs. Det gikk supert og var veldig moro for oss begge to. Kurset er med Sportshunder og foregår på utendørs gressbane på Klett. Vi var åtte hunder med eiere fordelt på to instruktører. Banen er inngjerdet og delt i to med sauegjerde slik at to og to hunder kan være på banen samtidig uten å komme bort til hverandre. Gjerde er også fint for oss som ikke stoler 100% på innkallingen bestandig *host*.



Vi ble delt i to grupper, hannhunder og tisper, og fikk hver vår instruktør. Min gruppe startet med mønet. Jeg og Pax var første par ut. Mønet var endel lavere enn maks høyde for å gjøre hundene trygge. Første gangen syns han mønet var litt glatt men klorte seg oppover uten å nøle.  På enden sto en godbitskål og han stoppet med forbeina på bakken og bakbeina på feltet, og nesa i skåla. Helt supert! Vi kjørte noen repetisjoner til, og han løp over og stoppet flott med to av og to på hver gang. Flinke gutten min det!



Når hele gruppa hadde vært over mønet byttet vi og gikk over til hopphinder. Hinderne var på det laveste, poenge var at hundenen skulle forstå hva oppgaven gikk ut på. Jeg og Pax var først ut igjen. Instruktøren sto med godbitskåla på andre siden av hinderet og på "Ja!" (vårt versågod - signal) hoppet Pax over og fikk belønningen sin. Slik fortsatte vi til han hoppet tre hinder etter hverandre med godbitskål i enden. Vi passet på at vi startet med meg på både høyre og venstre side. Det gjorde vi også med mønet. Et par ganger prøvde han seg på å løpe utenom hinderne. Da stoppet jeg han med båndet og vi prøvde igjen.



Jeg var positivt overasket over hvor rolig og fokusert Pax var. Han kan jo være litt ukonsentrert og pipete til tider. Men han peip bare et par ganger. Gikk pent i bånd, satte seg på eget initiativ og ventet på signal fra meg til å hoppe over hinderne, og brydde seg nesten ikke om tilskuerne. Mulig det at han hadde på seg regndekken bidro til det. Han liker ikke dekken og blir litt dempet når han har det på. Men det virket nå som han syntes agilityen var gøy han også. Gleder meg til neste trening :)



Nå er det snart tid for å sette nesa mot Karlstad og MH. Hele kullet, unntatt Sasha desverre pga løpetid, skal møtes igjen for første gang siden de ble spredt for alle vinder i juni i fjor. Skal bli kjempegøy og se resten av gutta :)



Jeg er mest spent på om innkallingen fungerer sånn noen lunde. Er jo ikke så uvanlig for pinschere å ta seg en løperunde når de får sjangsen.. Ellers blir det spennende å se hvordan Pax og de andre reagerer på de ulike momentene. Tror ikke det skal være så mye galt oppi toppen på dem, så det går nok helt fint.

Har ingen bilder fra kurset, så legger med noen bilder fra turen vi gikk i dag.

2 kommentarer:

  1. Så bra og få begynt med felt allerede etter første kurskveld! (2 av to 2) Har ikke pincher i agility enda, så blir morro og få se han i agility. :-)

    SvarSlett
  2. Hat ikke sett*
    Lykke til på MH forresten!

    SvarSlett