tirsdag 3. mai 2011

Flåtthalsbånd

Vår og sommer er herlig. Desverre fører det med seg noe som ikke er fullt så herlig, nemlig flått (fästinger). Ekle, ekle blodsugende kryp. Heldigvis er det ikke så mye av det her, men noe er det jo. Og på hytta kan det være mer, selv om det ikke har vært noe stort problem tidligere der heller.


Jeg vil at Pax skal ha en form for beskyttelse mot krypene.De kan jo føre med seg sykdommer som borrelia og andre ting. Likevel syns jeg ikke det er nok flått her til at jeg vil bruke de "vanlige" midlene. Både dråper som man drypper i pelsen og slike halsbånd er jo egentlig gift. Ikke noe særlig å bruke hvis det ikke er helt nødvendig syns jeg. Halsbåndene er jo så giftige at de ikke kan brukes hvis en har katt. Katten kan dø hvis den er i kontakt med hunden som bruker halsbåndet. Sterke saker altså.


Jeg har hørt om noen som bruker flåtthalsbånd av rav (bärnsten). Høres merkelig ut, jeg veit. Men mange har opplevd at det funker. Litt usikkert akkurat hvordan det fungerer, men det har visst noe med at gnissningen mellom pelsen og ravklumpene skaper en statisk ladning i pelsen. Denne ladningen holder flåtten unna. Enten fordi den ikke liker ladningen, eller fordi den ikke oppfatter hunden som en hund.


Om det fungerer eller ikke kommer an på pelstypen, om halsbånden sitter løst nok til å kunne gli rundt og skape friksjon mot pelsen, og sikkert litt flaks og tilfeldigheter. Så jeg tenker det er verd et forsøk. Det gjør i hvert fall ingen skade. Og pent er det også :) I tillegg må jeg jo sjekke han for flått hver dag, men det må jeg jo uansett.


Jeg kjøpte fra en nettbutikk i Sverige. Ikke særlig dyrt, og rask levering. Du kan lese mer her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar