lørdag 1. desember 2012

Debut i rallylydighet

Vi har gått kurs i rallylydighet i høst, og mot slutten av kurset fortalte instruktørene våre at de kom til å arrangere et dobbeltstevne før jul. Det var jo en fin sjanse til å melde på vår første konkurranse. En stor fordel var jo at konkurransen ble holdt i samme ridehall som kurset, så hundene var godt vant med stedet og at her skulle vi jobbe.

Målet vårt for dagen var å teste ut konkurransesituasjonen og få til minst en godkjent bane. Vi kom til stedet i god tid så jeg fikk luftet Pax i ro og mak, før jeg satte han i bilen for å vente til alt var klart. Kl 17 startet konkurransen og vi som skulle starte i klasse 1 fikk briefe (bli kjent med dagens bane). Når det var gjort var det å vente til det ble vår tur, vi var nr 9. Hallen var delt inn slik at det ble en buffersone uten hunder nærmest ringen. Nederst i hallen var det mulighet for å varme opp hundene før start. Jeg hentet inn Pax slik at han fikk se seg rundt og "lande" litt. Han var rolig og flink, han vet jo hva vi pleier å gjøre i denne hallen. Da det nærmet seg vår tur tok jeg av han dekkenet og satte på han kobbelet vi bruker til trening. Det er tydelig at det er et arbeidssignal for han, for han kommer i arbeidsmodus nesten med en gang. Vi varmet opp med å trene kontakt og enkeltøvelser ,og jeg belønnet masse med godbiter og småherjing for å bygge opp motivasjonen og forventningene hans. Pax vil ikke leke med leker på trening, men vi kan leke med godbiter isteden ;) I klasse 1 er det foreløpig lov til å belønne med godbiter på bestemte øvelser på konkurranse. Dette vil ikke være lov lenger fra og med neste år.
 
Endelig ble det vår tur, og Pax var så flink! God kontakt nesten hele tiden, og logret hele veien. Ved to skilt datt han litt ut og vi måtte repetere øvelsen, og det fikk vi så klart trekk for, men resten av banen var han helt på nett.
Resultatet ble 194 poeng og direkte opprykk! Tror vi ble plassert som nr 5 i klassen. Så stas, jeg hadde ikke forventet at det skulle gå så bra :)

Selv om vi fikk opprykket bestemte jeg meg for at vi startet i klasse 1 det neste stevnet også. Når det var klart for neste stevne fulgte vi omtrent samme rutine. Etter briefingen hentet jeg Pax og vi satt litt i hallen og kikket på livet. Så varmet vi opp og gjorde oss klare for vår tur. Nå hadde jo endel fra klasse 1 fått opprykk og gått over til klasse 2, så vi var litt færre startende i klasse 1, tror vi var 8 stk. Pax gikk jo så bra forrige runde, og vi hadde vært der noen timer allerede, så nå forventet jeg egentlig at konsentrasjonen skulle dale litt. Men nei, han var like med han! Vi har jo hatt litt trøbbel med dekkøvelser i det siste, og øvelsen sitt - dekk gikk ikke. Her fikk vi 5 poeng trekk for ikke tilstrekkelig utført øvelse. Men det var også det eneste vi fikk trekk for! Så vi endte på 195 poeng, direkte opprykk igjen, og ble plassert som nr 2 i klassen! Flinke, flinke vofsen min! :D    

Sløyfegutten
Nå er det jo slik at Norsk Rally Lydighet blir med i NKK fra og med 01.01.2013, og sporten blir dermed offisiell. Med dette følger litt overgangsgreier, og en av disse er at for å beholde opprykk en får i år må en starte minst en gang i den "nye" klassen. Altså må vi starte en gang i klasse 2 før nyttår, ellers mister vi opprykket vårt. Jeg kunne jo ha startet i klasse 2 på stevne nr 2 denne gangen, men jeg ville helst ha en start til i klasse 1 først. Rett og slett for å få konkurransetreningen, og fordi vi nesten ikke har trent på øvelsene i klasse 2. Jeg vet ikke engang hva alle skiltene betyr. Det var snakk om å få til et stevne til før jul, så nå håper jeg det blir noe av. Hvis ikke er det jo ikke krise å måtte få til opprykket en gang til, men kjekt å slippe.


4 kommentarer:

  1. Å så moro, gratulerer så mye knalldebut og opprykk!:D

    SvarSlett
  2. Litt sein Gratulasjon :) Men så flinke dere er :) og fine bilder.. så moro..

    SvarSlett