tirsdag 7. mai 2013

Valpesosialisering på Lade

1. mai dro vi til Lade for å treffe en liten gjeng med valper. Pax var veldig grei med lille Demi på turen dagen før, så jeg antok det ville gå bra i dag også. Og det gjorde det. Han synes valper er morsomme, men ikke alltid så veldig interessante. Så han leker litt, før han finner noen mer spennende lukter som må undersøkes, så leker han litt igjen, løper en runde for å tisse, snuser litt på en valp osv. Han er så snill og tålmodig med dem, godgutten min. Blir det for mye herjing løper han unna eller viker unna/ demper/ snur rompa til og vipper valpen vekk. Blir aldri irritert eller sint.

Arya, Kira og Pax


Det jeg må passe på er at han ikke leker for voldsomt. For det meste er han veldig forsiktig, men det hender jo det blir litt for morsomt å leke med småttisene, og da er det fort å glemme at han er litt større enn dem.

Demi, Arya og Kira
I tillegg til bulldogvalpen Demi, kom også blandingsvalpen Kira og goldenvalpen Arya. Valpene lekte masse og hadde det supergøy.



Eieren til Kira hadde også med seg en voksen schafertispe på tre år. Schaferen og Pax lekte fint sammen og hadde det veldig moro. Det var litt ekstra bra, for Pax har tidligere vært litt skeptisk til store "bompete" hunder som skal leke. Han syns de blir litt skumle og forstår ikke helt at det er lek, og trekker seg dermed unna. Derfor var det litt ekstra fint at dette ble en så positiv erfaring for han.


Etter en stund syns jeg Pax ble litt i overkant opptatt av tisseflekker og av rompa til schaferen. Ikke så veldig, men nok til at jeg tenkte det kanskje var stress og hanket han inn til en liten time - out i bånd. Men når jeg slapp han løs fortsatte han, og begynte også å bli vel opptatt av å gi valpene "intimvask". Det viste seg at schafertispa hadde løpetid hun. Det forklarte jo at Pax var litt småforstyrra. Han har ikke så mye trening i å omgås løpetid, så alt tatt i betraktning syns jeg han var flink. Prøvde seg aldri på å ri på henne, og respekterte at hun ba han holde avstand. Ble bare litt for mye fluer oppi hodet hans, hehe.

1 kommentar: