fredag 17. februar 2012

Oppdatering rallykurs

Nå har vi gått på rallylydighetskurs de fire siste torsdagskveldene, og det er to kvelder igjen. Hittill har det vært kjempegøy :) Tror dette er en treningsform som kan passe oss godt.
Den største utfordringen for oss er fokus og kontakt. Ikke så overaskende egentlig. Kurset foregår i en ridehall og Pax er veldig opptatt av de andre hundene og å snuse på bakken.  Masse spennende lukter som distraherer veldig. Når han først er på nett og jobber med meg er han kjempeflink, men det skal så fryktelig lite til for å distrahere han og så er han "borte" igjen.
Fra en liten treningsøkt i høst

Men i går tror jeg vi fant ut et par-tre ting som kan funke. For det første brukte jeg pannekaker som belønning. Jepp, jeg sto å stekte pannekaker til hunden i går ;p Det var visst stas og verdt å jobbe bedre for.

For det andre var det såpass mildt at jeg tok av han dekkenet. Vips var alt mye mer moro, også å jobbe med meg. Pax er MYE mer engasjert og lettere å motivere uten dekken på. Rare hunden.

For det tredje nekter jeg han å snuse i bakken. Tidligere har det vært mer å gå videre, vente han ut og belønne kontakt. Nå stopper jeg helt opp og holder båndet kort så han ikke når ned til bakken, slik at alt blir dritkjedelig når han faller ut slik. Og så selvfølgelig belønne og ha det gøy når han kom på nett igjen. Han fant fort ut at det var mye mer moro å ta kontakt med meg når det skjedde.
Fortsatt faller han ut, vil heller snuse rundt og piper endel, men det ble mye bedre enn før. 



Pax er så utrolig morsom å jobbe med når han er på nett :) Halen opp og logrende hele veien og det er tydelig at han har det gøy han også. Instruktøren og de andre deltakerne kommenterte flere ganger at når han (først) jobber går han veldig fint og har en flott kontakt. Det var morsomt å høre :) Instruktøren sa til og med "Du har jo en liten brukshund der! Du må bare slutte å bruke dekken på han" Hehe, får gjøre det. Håper bare det ikke blir kaldt igjen framover.

Må nok jobbe masse med motivasjon og kontakt framover, men hvis vi får litt mer orden på det skal nok dette bli bra. Så må jeg bare sørge for å stokke mine egne bein riktig når vi går banene ;p

Edit: in other news så har Pax fått time hos dyrlegen og skal øyelyses 29. februar. Spennende!

2 kommentarer:

  1. Snusing følger med på disse unge hannhundene :p For oss, når vi går baner, har det veldig mye å si hvor avslappet jeg er, og hvor mye jeg gir av meg selv. Moro er rally uansett :) Krysser fingrene for friske øyne på Pax :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, joda snusing er greit det altså, med unge hannhunder er det jo ikke til å unngå. Jeg syns bare han skal klare å ha nesa opp av bakken i litt mer enn 3 sek av gangen av og til i hvert fall :)
      Gøy er det ja, og takk for kryssede fingre :)

      Slett