lørdag 13. oktober 2012

Kurs

Jeg klarte ikke velge hvilket kurs jeg skulle melde oss på i høst. Dermed meldte jeg oss på to. Et rallylydighetskurs og et grunnferdighetskurs. Begge kursene holdes av Sportshunder.
Rallylydighet vet jeg vi liker for vi gikk et kurs tidligere i år som sluttet i starten av mars. Kurset er for alle nivåer, det tilpasses til hvor mye hver ekvipasje kan fra før. De fleste er helt ferske eller har, som oss, prøvd litt fra før. Grunnferdighetskurset valgte jeg for å få et innblikk i mer lp-aktig lydighetstrening og fordi grunnferdigheter er jo alltid praktisk å ha.

Så langt har vi hatt to kvelder med rally og en kveld med grunnferdigheter. Grunnferdighetskurset er annenhver uke slik at vi skal ha bedre tid til å trene mellom kurskveldene. Passer meg i grunnen veldig bra siden vi går to kurs samtidig. 

På torsdag var andre kvelden med rally. Pax har nå blitt nesten 2 1/2 år gammel og jeg merker stor forskjell fra forrige rallykurs. Han har blitt voksen! Han kan holde konsentrasjonen mye lengre, og velger selv å holde fokus på meg og ikke på alt mulig annet. For det meste i hvert fall. Et par snuseanfall ble det, men det er "greit" og likevel en enorm forskjell fra forrige kurs. Da var jeg heldig om jeg fikk 10 sekunders oppmerksomhet av gangen, og jeg måtte belønne veldig hyppig.



Nå fikk jeg beskjed av innstruktørene at han var så fokusert at jeg kan begynne å trappe ned belønning underveis, og heller belønne mer på slutten slik at han øker forventningen til belønningen jo lengre han må jobbe for den. En av instruktørene var vikar i kveld og hadde ikke sett oss før. Hun utbrøt "jeg kan ikke forstå at denne hunden har vært ufokusert!" Det var jo ekstra gøy å høre når nettopp konsentrasjon og fokus har vært hovedproblemet tidligere. Det er også tydelig at Pax synes det er morsomt å jobbe. Han logrer hele tiden, og hopper og spretter av glede innimellom. Gledeshopp er lov, hehe. 

Denne kvelden gikk vi rekker på tre og tre skilt/øvelser. Vi var seks deltagere på kurset denne gangen (to var borte pga høstferie) og vi var delt i to grupper som hadde hundene ute annen hver gang.Vi har jo gått et kurs før så de fleste øvelsene denne kvelden kunne vi. Dekk må vi derimot øve mer på. Det ble hjemmeleksa vår til neste gang. Pax legger seg kjapt, men spretter opp igjen like kjapt. Noen ganger har han heller ikke albuene ordentlig nede i bakken. Så til neste gang skal han bli flinkere til å legge seg helt ned, og bli liggende i minst 5 sekunder.

På slutten av kvelden skulle vi gå en rekke på seks skilt/øvelser. Pax var egentlig blitt litt sliten og jeg hadde tenkt å avslutte. Men jeg bestemte meg for å prøve likevel. I det vi kom til skillt nr to ble en liten terrier sluppet helt bort til oss ved et uhell slik at den sperret veien for oss. Den ville fryktelig gjerne hilse/leke med Pax. Jeg tenkte at nå var det kjørt og Pax kom til å koble ut og prøve å leke med den andre hunden. Men han overasket meg stort med å overse terrieren og holde fot med kontakt hele tiden, slik at vi bare kunne snu og starte på nytt. Vi fullførte rekka uten problemer. Flinke gutten!



En annen forskjell fra sist er at han vil leke med meg. Det hadde han ikke tid til sist. Nå syntes han drakamp var kjempegøy. Godbiter er fortsatt en sikrere belønning, så vi må jobbe mer med lek, men bare det at han vil leke er jo flott.

Det er så moro å gå kurs med en hund som har blitt voksen og ikke er unghund lengre! Gleder meg til resten av kurset, og til vi kommer ordentlig i gang med grunnferdighetskurset. Det andre kurset er jo litt mer lp- aktig og litt mer "pirk" enn rally. Blir spennende å se hva Pax synes om det :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar